Колегам

Шановні колеги!
Спілкування завжди збагачує. Журнал "Учитель початкової школи" цікавий не лише сучасними публікаціями, а і мультимедійними презентаціями, які так доречні на уроках, розважливими і повчальними коміксами, які завжди у нагоді, коли треба і відпочити і втримати змістову лінію уроку. Скориставшись контактами, ви завжди будете інформовані про новинки, зміст публікацій, що будуть надходити на Вашу електронну адресу. 
Читайте у журналі
“Учитель початкової школи” №4

Весна у розпалі, а педагоги вже починають готуватися до завершення навчального сезону, планують роботу влітку і в наступному році. Тож у квітневому номері журналу “Учитель початкової школи” чимало матеріалів науковців та практиків, які допоможуть цікаво й ефективно побудувати роботу з учнями у новому навчальному році, конспекти травневих та підсумкових уроків, сценарій веселої розваги для літнього табору… Погортаймо разом сторінки “УПШ”!
У номері:
  • Освітянські новини: загальні збори НАПН України
    Модернізація української освіти в контексті її європейської та світової інтеграції: найважливіші напрями та ключові завдання
  • Формуємо навички аудіювання на уроках української мовиу 2–4‑му класах
    Сучасні підходи до аудіювання, вимоги до формування та перевірки відповідних навичок, вправи та ігри, спрямовані на розвиток уміння уважно слухати, стежити за розгортанням думки, уявляти почуте, “вловлювати” смислові зв’язки. Орієнтовне завдання з аудіювання для учнів 3‑го класу за українською народною казкою “Лисиця і Рак”
  • Геометричний складник математичної компетентностіРоль та місце геометричної пропедевтики у початковій школі. Вправи та задачі на формування геометричної компетентності для 1–4‑х класів
  • Створення образів засобами графіки у 1–4-му класахОзнайомлення з лінією, крапкою та плямою як засобами зображення простих форм. Методичні поради та приклади завдань, ігор, вправ для розвитку фантазії, графічної творчості учнів
  • Методична служба. Робота з педагогами
    • У творчій зацікавленій співпраці розв’яжемо проблеми адаптації.Тренінг для педагогів 4–5‑х класів з проблеми перспективності освіти між початковою й основною школою
  • Цікаві ідеї та матеріали до уроків
    • Таємнича Україна. Урок логіки для 2‑го класу. Узагальнення й систематизація вивченого за рік: складання суджень, побудова визначень понять, розв’язування логічних задач методами припущення та вилучення
    • Англійську вивчаю — різні професії знаю. Матеріал для узагальнення знань з теми “Професії, види діяльності людини” для учнів 3–4‑х класів: цікаві вправи, загадки, кросворди, ребуси, прислів’я, рольові ігри, завдання з аудіювання
    • Про складне — легко, цікаво, доступно. Ігри та інтерактивні вправи до уроків курсу “Я у світі” у 3‑му класі
  • Детальні розробки уроків та виховних годин
    • Квітне барвами природи одяг рідного народу. Урок‑подорож з елементами гри з трудового навчання для 4‑го класу. Елементи дизайну костюма. Пошиття національного костюма для ляльки
    • Село моє — краплиночка на карті. Урок природознавства у 1‑му класі. Рідний край. Міні‑проект “Моє улюблене місце відпочинку на природі у селі”: хід та презентація результатів
    • A Joyful And Useful Ball / Веселий і корисний м’яч.
      Інтегрований урок англійської мови та фізичної культури для 2‑го класу
    • Казка вчить, як у мирі жить. Виховна година для учнів 4‑го класу за твором Наталії Бонь “Казка про вірність і зраду”
  • Свята і розваги
    • Веселі робінзони. Сценарій розваги для літнього табору
Подбайте про передплату на ІІ півріччя журналу
“Учитель початкової школи”!
Оформити її можна на пошті або на сайті ДП “Преса”за Каталогом періодичних видань України на 2016 рік (с. 140): журнал “УПШ” — індекс 89869,
комплект журналів “УПШ” + “Джміль” — індекс 68604.
Якщо ви не встигли передплатити певний випуск журналу,
замовляйте у редакції — телефонуйте: 
(044) 486-13-32, (067) 504-50-22, (050) 761-72-59.
У квітні було видано збірку О.П.Третяк "Виховання ціннісного ставлення до людини у молодших школярів" /система роботи з батьками/. До Вашої уваги  розробка ділової гри:
Наталя Миколаївна Зеленяк
Вчитель початкових класів
НВК «Кіровоградський колегіум»
Людмила Миколаївна Мальована
Вчитель початкових класів
ЗОШ № 29 м.Кіровоград
         Ділова гра на тему: Взаємини сім’ї з соціальним оточенням (сусіди, колеги, випадкові зустрічні люди)
Мета ділової гри: сучасними технологіями навчання формувати у слухачів уміння толерантного ставлення одне до одного; формувати вміння колективно вирішувати життєві ситуації; створювати оптимальний психологічний настрій у стосунках з оточуючими; сприяти збереженню психічного здоров’я.
Обладнання: вирізані листівки у формі сердечок трьох кольорів (червоного, рожевого і оранжевого кольорів), аркуші з текстом притч, повітряні кульки.
Хід гри:
         І. Організаційний момент.
         Вчитель зустрічає гостей і пропонує їм на вибір взяти будь – яку листівку – сердечко. На кожному написані назви емоцій і почуттів, які переживає людина. Учасникам пропонується дібрати слова, якими можна було б висловити ці почуття:
·        Любов;
·        Працелюбність;
·        Чарівність;
·        Казковість;
·        Правдивість;
·        Людяність;
·        Добро;
·        Взаємодопомога;
·        Мудрість;
«1»
·        Милосердя;
·        Взаєморозуміння;
·        Радість;
·        Щастя;
·        Впевненість;
·        Співчуття;
·        Допомога;
·        Увага;
·        Ввічливість;
·        Подяка;
·        Ніжність;
·        Ласка.
За обраним кольором учасники гри розподіляються на три групи:
Червоний                      рожевий                       оранжевий
І Сусіди                        ІІ Колеги                     ІІІ Випадкові  зустрічі
                                                                           (транспорт, магазин, тощо)
ІІ. Оголошення теми:
- Сьогодні ми поговоримо як важливі для нас ці почуття, як важливо переживати їх щодня, ділитися з ними і наскільки вони впливають на взаємини в сім’ї і соціумі.
ІІІ. Гра за сценарієм:
«Робота в групі»
Кожній групі пропонується прочитати притчу, обговорити її, сформулювати  мораль і записати її.
І група.  «Людина завше знаходить те, чого прагне»
         Жив колись чоловік. Він сидів на краю оази, на вході до одного близькосхідного міста. Один юнак наблизився до нього і спитав: «Я ніколи не бував у цих краях. Які люди тут мешкають?2
         Старець відповів питанням: «А які були мешканці міста, з якого ти
                                                                                                                          «2»
прибув?»
         «Себелюбні й недобрі. Тому я з легким серцем звідти виїхав.»
«Такі самі й тутешні люди» - відповів старець.
         Невдовзі до нього підійшов інший юнак і поставив те саме питання.
«Я тільки – но прибув сюди. Які мешканці цього міста?»
         Старець знову поставив те саме питання: «А які люди у місті, з якого ти приїхав?»
         «Добрі, шляхетні, гостинні і привітні. Маю серед них багато друзів – було непросто їх залишити».
         «У цьому місті люди такі самі», - відповів старець.
         Купець, що саме поїв своїх верблюдів, чув ці розмови і коли хлопець віддалився, докорив старому: «Як ти можеш давати дві протилежні відповіді на те  саме питання, що його поставили тобі двоє людей?»
         «Сину мій, - відповів старець, - кожен носить свій світ у своєму серці. Той, хто не знайшов нічого доброго у минулому, не знайде його й тут. Натомість той, хто мав друзів в іншому місті, у цьому також знайде вірних і добрих приятелів. Люди – бо такі, якими ми їх бачимо».
ІІ група.     – Навіщо щодня йдеш до лісу?
-         Щоб молитися.
-         Але хіба Бог не всюди?
-         Звичайно, Бог усюди!
-         І Бог той самий у кожному місці?
-         Так. Бог у кожному місці той самий.
-         То чому ж на свою молитву ти вирушаєш до лісу?
-         Бо в лісі я не той самий.
ІІІ група.  «Маски»
         Одного дня на пляжі зустрілися Краса і Гидота.
-         Скупаймося в морі, - запропонувала Гидота Красі.
Роздягнулися й попливли морем.
                                                                                                                          «3»
         Через якийсь час Гидота вийшла з води і, не знайшовши свого вбрання, взяла одяг Краси і пішла своєю дорогою.
         І Краса вийшла з води і, не знайшовши свого одягу, взяла вбрання Гидоти.
         Та й вона пішла своєю дорогою.
                                                                                              Х. Жибран
         Ще й сьогодні чоловіки й жінки замінюють Красу Гидотою.
         Але є й такі, що бачили справжнє обличчя Краси і пізнають її, незважаючи на одяг. Є й такі, що пізнають обличчя Гидоти, і навіть вбрання не ховає її перед їхніми очима.
         Як результат роботи – на дошці з’являється мораль кожної притчі, яку записує один з учасників групи і захищає думку групи.
«Мозковий штурм»
         Вчитель говорить про те, що на початку гри всі учасники обмінялися позитивними фразами, висловлюючи якості, які допомагають жити в соціумі. Але є «колючки», які «руйнують» людину, роблять її слабкою, заважають гармонійно сприймати оточуючий світ, стають причиною негативних відносин. Такі колючки пропонується пригадати кожній групі.
         Як результат роботи – на дошці з’являються «колючки», такі як – заздрість, агресія, жадібність, бездушність, байдужість, тощо.
         Робимо висновок – кожна людина складається з різних рис, як з позитивних, так і негативних. Усі ми різні і вважаємо, що справедливість, правдивість є такими, як ми це уявляємо, таким чином, ми диктуємо, нав’язуємо, іноді шантажуємо, деспотуємо інших людей.
         Ми повинні вміти співпрацювати, вчитися розуміти і будувати відносини одне з одним. Адже співробітництво нам потрібно щодня і всюди – на роботі, вдома, у транспорті, магазині іт.д. Для цього спробуємо тренінг «Сіамські близнюки». Оскільки в групах ви вже працювали спробуємо створити пари з інших груп.
         Для гри з кожної групи обираємо два учасника, але так, щоб пари були з
                                                                                                                          «4»
учасниками різних груп. Парам з’єднують руки у лікті і передпліччі – праву одного гравця з лівою іншого.За певний час пара учасників повинна намалювати малюнок. А наскільки це завдання вдалося – вирішують глядачі. Переможцями виступає пара, чий малюнок  вийшов найкращим.
         Робимо висновок – співпрацювати важко, адже це результат роботи багатьох факторів, який залежить в першу чергу від нас самих. Усі позитивні і негативні процеси відбуваються спочатку в нас. Ми повинні брати на себе відповідальність змінити ситуацію. Поміркуємо разом. Послухаємо притчу «Мішок картоплі»
         Одного разу учитель сказав своїм учням принести до школи чистий поліетиленовий пакет і мішок картоплі. Коли це було зроблено, кожен з учнів взяв з мішка декілька картоплин – по одній за кожну людину, на котру тримав за щось образу.
         Після цього учні написали на кожній картоплині імена людей, котрих вони відмовлялися пробачати і дату та поклали картоплини у поліетиленовий пакет. Деякі з цих пакетів виявилися досить важкими.
         Потім учням було сказано носити ці пакети за собою всюди, куди б вони не йшли, на протязі кількох тижнів ставити цей пакет поряд зі своїм ліжком вночі, а також поряд з робочим столом під час занять.
         Проблеми і труднощі, пов’язані з носінням цього пакета, через певний час давались взнаки, як і те, який тягар учні носили з собою на духовному рівні.
         Звичайно, з часом картопля почала псуватися і перетворюватися у смердючий слиз. В свою чергу це призвело до того, що з самими цими людьми було неприємно знаходитись поряд.
         Не знадобилось багато часу, щоб учні зрозуміли, що позбутися цієї картоплі було набагато важливіше, ніж носити її за собою.
         Ці негативні емоції, почуття – смітник, який ми приносимо в родину, і що відбувається в родині? Чому ж ви дозволяєте, щоб хтось керував родиною, ви не господарі своєї родини? Тому дуже важливо навчитися позбавлятися своїх образ і негативу. Самий простий шлях – повітряна кулька.                                               «5»
Для цього кожен повинен пригадати ті образи, які були останнім часо і при цьому надути кульку. А потім власноруч зробити так, щоб вона лопнула. Таким чином, кожного з вас полишать образи, які перетворяться на веселу розвагу.
Тренінг з кулькою.
ІV Висновки:
         Гра допомогла зрозуміти, наскільки важливий для нас позитив у нашому оточенні і як багато залежить від нас самих.Отже створимо поради – пам’ятки, які будуть нам нагадувати про нашу гру і допоможуть будувати позитивні емоції:
·        Розумна людина уміє «вийти» з важкого становища, а мудра – знає як в нього не потрапити;
·        Будь – який удар, що нанесений вами у гніві, обернеться проти вас самих;
·        Не можна іншим бажати зла навіть подумки. Адже силою думки ти ставиш сіті для самого себе, і чим частіше ти думаєш про це, тим міцніше вони стають;                                                     Література:

1.     Ділова гра «Творчий педагог – творчі діти»
/dilova-gra-tvorchii-pedag....
2.     Ділова гра як метод активного навчання дорослих
3.     Анастасия Новых «Сэнсэй» ИД «Сэнсэй» Киев 2011
4.     Бруно Ферреро «365 коротких історій для душі»                                                    Львів Видавництво «Свічадо» 2013
5.     К.Фопель «Как научить детей сотрудничать?»                                                        Генезис Москва 2010

        Підсумковий урок з української мови на тему                            "Систематизація знань про значення слів"

У другому класі вчитель продовжує працювати з тими різновидами групової роботи, які запровадив уже в першому класі. Різновиди групової роботи:
1)«Учнівська рада» (мікродискусія): діти об’єднуються в групу без спеціального розподілу обов’язків між ними для обговорення проблемного питання і, як правило, у ході спільного обговорення висувають ту чи іншу гіпотезу з приводу подальшого просування в пошуку шляхів розв’язання проблеми. 
Правила роботи учнів у групі «Учнівська рада»:
§  вислухайте пропозиції кожного, не перебиваючи;
§  обговоріть найбільш обґрунтовані пропозиції;
§  підготуйте спільне повідомлення від групи й виберіть доповідача;
§  дайте сигнал про закінчення роботи групи.
1)                  «Естафета»розподілення між учнями функцій відбувається так, щоб за кожним було закріплено конкретний «крок» в алгоритмі (або конкретна частина роботи, від виконання якої залежить, чи можна продовжувати далі). «Естафета» , як правило, є доречною на етапі формування контрольно-оцінювальних дій, коли спосіб дії вже вибудований і починається робота з опанування цього способу. Наприклад, один учень записує речення з пропуском орфограм. Другий учень визначає, у якій частині слова орфограма. Третій знаходить перевірку. Четвертий записує речення без пропусків, зважаючи на знайдені перевірки для орфограм. 
Правила роботи учнів у групі «Естафета»:

§  розподіліть обов'язки між членами групи;
§  працюйте разом: один виконує – троє контролюють;
§  перевірте спільну роботу;
§  виберіть доповідача для повідомлення результату всьому класу;
§  дайте сигнал про закінчення роботи групи.
3) «Вулик»: є найбільш доречним на  завершальному етапі роботи зі способом дії, коли учні вже опанували його на достатньому рівні, щоб самостійно його використовувати. Але, беручи до уваги той факт, що найбільш складним для учнів є самоконтроль та самооцінка, групова робота за типом «Вулик» дозволяє учням саме після самостійного виконання свого завдання (виконавчий етап) в повному обсязі обговорити результати роботи з однокласниками і в разі необхідності внести уточнення, виправити помилки тощо.
Правила роботи учнів у групі «Вулик»:
§  розподіліть завдання між членами групи;
§  уважно, швидко, старанно виконайте кожен своє завдання;
§  перевірте правильність виконання завдання кожним учасником групи;
§  дайте сигнал про закінчення роботи групи. 
Тема: Систематизація знань про значення слів.
Мета: формувати компетентності: ключові ( вміння вчитися – самоорганізовуватися  до навчальної діяльності у взаємодії, працювати у відповідності правилам роботи в групі; соціальна – брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації результатів роботи групи; загальнокультурна – дотримуватись норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватись в контексті змісту самостійно опрацьованого матеріалу; здоров’язбережувальна – дотримуватись правильної постави за партою; предметні – вправлятися в здійсненні лінгвістичного аналізу – порівняння лексичних та граматичних значень слів; формувати контрольно-оцінні  дії під час здійснення орфографічної дії; удосконалювати навички групової роботи з метою спільного обговорення («Учнівська рада», «Вулик»), пояснювати лексичне значення слів; розвивати уяву, мислення; виховувати доброзичливість у стосунках, інтерес до предмету.
                                       Хід уроку:
І Організація учнів до уроку.
ІІ Мотивація. Емоційна рефлексія.
- З нами вчив мову Плямс і був дуже вражений, коли знайшов вислови письменників. Про що вони, на вашу думку?
Кожне …. – це ніби діамантова намистинка на величезному разку нашої пребагатої мови . І.Цюпа
… – зброя. Як усяку зброю, його треба чистити й доглядати. М.Рильський.
 - Як зрозуміти ці вислови? З чим ще можна порівняти мову? (Скарб, …)
1.     Каліграфічна хвилинка.
Сл  ов   во
- Ми дуже багато вивчили про слово.
ІІІ. Постановка навчального завдання.
- Сьогодні у нас підсумковий урок за темою і ми разом з Плямсом ще раз повторимо все вивчене?
ІV. Дія узагальнення.
1. - Плямс хотів негайно про все розповісти своїй сестричці Плімсі і накреслив такі схеми. Про що він розповів спочатку?  Л. зн.                   Гр. зн.
Основа слова виражає лексичне значення слова, а закінчення  виражає граматичні значення слова. Лексичне значення в кожного слова своє, особливе. Граматичні значення – однакові для великих груп слів.
2.    Допоможіть Плямсу розібратися у групах слів. Вправа 41 «Учнівська рада» Виконання вправи 41 передбачається в груповій роботі («Учнівська рада»).  Завдання спрямоване на здійснення лінгвістичного аналізу. Учням слід знайти слова з однаковим значенням. Про яке значення йдеться – про лексичне, граматичне, якщо про граматичне, то яке саме – в завданні не сказано. Саме це й повинні з’ясувати учні  в ході здійснення лінгвістичного аналізу поданих слів. Учні об’єднується в групи і в ході спільного обговорення знаходять слова з однаковим значенням і позначають їх відповідною позначкою («галочка»).
Інструкція до групової роботи:
1.     Працюймо  в групі.
2.          Серед поданих пар слів слід  обрати ті, які мають однакове значення. Як ви це будете робити – обговоріть у групі.
3.          Кожний читає пари слів  та пропонує ті пари, які мають однакове значення.
4.          У разі незгоди йде обговорення: кожний наводить свої докази.  
5.          У разі згоди усіх учасників групи між собою напроти слова ставиться відповідна позначка («галочка»).
Правильно обрані пари слова: високий – низький (однакові число, відмінок, рід), веселка – райдуга (однакове лексичне значення,однакові число, відмінок, рід), подруга – книжка (однакові число, відмінок, рід) . 
Якщо учні будуть утримувати в полі зору свого аналізу лише лексичне значення слова, то вони виберуть лише пару веселка – райдуга. Учитель у ході обговорення звертає увагу учнів на те, що однаковими є і граматичні значення ще в двох парах слів. У парі грають – футбол немає однакових значень: ні лексичного, ні граматичних.
3.     Слова з прямим і переносним значенням.
- Пригадаємо, в якому значенні вживаються слова? Допоможіть, будь ласка, Плямсу згрупувати їх.                                                                               
Вибірковий диктант
Запишіть словосполучення у два стовпчики, розрізняючи, які з них вжито у прямому значенні; які — у переносному.
Кіт дрімає, ліс дрімає, виспівує струмок, виспівує соловей, берізки шепочуть, дівчата шепочуть, золоте волосся, золота прикраса, солодка усмішкасолодкий цукор, залізна брама, залізна воля, глибока задума, глибока криниця.
4.     Багатозначність слова.
-Плямс звертається за допомогою – адже він, не завжди може зв’язати слова в реченні. Тому пропонує вам скласти речення зі словом «чайка».( Перевірка за картинками)
5.     Омоніми
- Плямс був дуже здивований існуванням у мові омонімів. Спробуємо знайти їх у реченнях. Учням пропонується виконати завдання в груповій роботі «Вулик». Правила роботи учнів у групі «Вулик»:
§  розподіліть завдання між членами групи;
§  уважно, швидко, старанно виконайте кожен своє завдання;
§  перевірте правильність виконання завдання кожним учасником групи;
§  дайте сигнал про закінчення роботи групи.

У стоніжок по сто ніжок. Всі сто милися, всі стомилися.
Я візьму маленький прут, пожену гусят на Прут. Хоч купатиму не в милі, стануть чисті всі та милі.
Прийшов на берег. Раптом став: думав море, а то став.
Став дивитись, роздивлятись, куди ж тепер йому податись. Чи на Місяць через місяць, чи на зорі на зорі?
6.     Синоніми.
- Давайте виконаємо вправу і звіримо відповіді з відповідями Плямса. Дітям пропонується вправа 43.
Свита короля: правитель, король, монарх, цар, володар.
Свита королеви: хуртовина, заметіль, завірюха, буря, стужа, завія,  сніговиця, віхола. 
7.     Антоніми
- Плямс добирав антоніми до слів і це завдання йому дуже сподобалось. Його він пропонує і вам. (Після виконання завдання учням пропонується до назв дій дібрати фразеологізми)
         Вранці – ввеч.рі
         Повільний – шви.кий
         Говорити – мовчати – води в рот набрати
         Поми.ритися – посваритися – розбити глека
8.     Фразеологізми.
- Фразеологізми так сподобались Плямсові, що він став досліджувати їх і вживати у мовленні. Він з задоволенням дивував друзів. Плямс пропонує вам висловити своє враження від уроку, використовуючи такі фразеологізми:
 Братися за розум, з неба впасти, ламати голову, світла голова ; має голову на плечах; зірки з неба хапає; розуму не позичати, вилетіло з голови, викинути з голови
Я відчував себе, ніби з неба впав, у мене все вилетіло з голови. Довго ламав голову над вправами і завданнями, але зрозумів, що маю голову на плечах і треба братися за розум. Мене вразила світла голова кожного з вас. Вам розуму не позичати. Буду брати з вас приклад - викину з голови всі вагання і буду зірки з неба хапати.
9.     Резерв. Портрет слова.
V. Рефлексія
- У кожного з вас на столі квітки. Я пропоную вам подарувати одну з них Плімсі, але водночас подумати ще раз над своєю роботою на уроці і визначитись, якщо вам було:
Легко – даруємо червону квітку;
Були складні завдання – синю;

Складно працювати на уроці – жовту квітку.
















                                                                                                                        

Комментариев нет:

Отправить комментарий